Sunday, June 7, 2009

Wanita Nyaris Maut di Besut

BESUT – Seorang wanita nyaris maut apabila bahagian dapur rumahnya ranap sama sekali setelah ditimpa sebatang pokok mangga dalam kejadian ribut yang melanda di Kampung Nangka dekat Kuala Besut, di sini, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mangsa Sahidah Seman, 42, berada di dalam rumahnya, sebelum bergegas keluar ketika ribut kencang disertai hujan renyai-renyai melanda.

Menurut adiknya, Mohd Azhar Mohd Jusoh, 28, sejurus selepas kakaknya keluar melalui pintu depan rumah, tiba-tiba sebatang pokok mangga sebesar lebih satu pemeluk orang dewasa tumbang dan menimpa bahagian dapur rumah.

“Nasib baik kakak saya cepat keluar dan tidak berada di bahagian dapur rumah ketika kejadian. Kalau tidak, tak tahu lah apa yang akan terjadi,” katanya yang bekerja sebagai tukang rumah.

Menurut Mohd Azhar, ketika kejadian, hanya kakaknya berada di dalam rumah, manakala dia dan dua adik tiada di situ.

Katanya, ribut kali ini amat kuat dan belum pernah dialami penduduk di kampung ini dan akibat kejadian, dapur rumah dan perkakas dapur rosak teruk.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Nangka, Abd Rahim Abd Razak berkata, sebanyak 12 buah rumah di kampung itu mengalami kerosakan teruk pada bahagian atap termasuk sebuah masjid.

“Rumah Mohd Azhar antara paling teruk mengalami kerosakan manakala rumah lain hanya mengalami kerosakan kecil di bahagian atap,” katanya.

Sementara itu, wakil Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut melawat mangsa terlibat dan akan menyalurkan bantuan secepat mungkin terutama menerusi agensi yang sesuai.

Dalam kejadian sama petang semalam, atap sebuah garaj meletak kereta di Sekolah Kebangsaan Bukit Puteri, dekat Kampung Tok Has tercabut dan tersangkut pada pagar sekolah setelah diterbangkan angin.
Reblog this post [with Zemanta]

0 comments: