Thursday, May 24, 2007

Benarkah Kota Bharu Bandaraya Islam????

"Seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul" . "Cikgu kencing berdiri, anak murid kencing belari" itulah yang saya dapat gambarkan kepada pemimpin PAS yang pernah ditangkap khalwat. Ya lah kalau pemimpin tu dah perangai macam setan dah tentu perangai anak buahnya macam Iblis.






Kota Bharu sebuah bandaraya yang digelar Bandaraya Islam merupakan ibu negeri Kelantan yang tersohor dengan ketekunan kaum hawanya mencari rezeki halal dengan berniaga. Namun, apakah layak Kota Bharu digelar sedimikian saya akan memberikan sedikit pandangan saya mengenai Kota Bharu Bandaraya Islam.
Memang penulis menyokong penubuhan Bandaraya Islam tetapi ada perkara-perkara yang sepatutnya dan kelemahan sepatutnya diperbaiki dan di kaji secara mendalam. Perkara-perkara berikut ialah:
Maksiat:-
Maksiat masih berleluasa dan semakin hari semakin bertambah kes khalwat itu tak termasuk kes khalwat yang tidak ditangkap kerana kurangnya penguatkuasaan di kawasan tertentu. Kerajaan negeri hanyalah menggunakan publisiti murahan dengan menjaja kes-kes tangkapan khalwat yang berjaya di tangkap ke dalam dada akhbar, kalau setakat mahu tunjuk buat kerja sahaja janganlah tetapi buat kerja biar betul-betul. Kenapa kes khalwat masih ada di Kota Bharu? Jawapanya mudah suatu ketika dahulu ada pemimpin PAS yang ditangkap khalwat kebanyakkan orang ramai di negeri ini menganggap pemimpin PAS idola mereka jadi mereka ikutlah apa yang pemimpin PAS buat kata orang "Seperti ketam mengajar anaknya berjalan betul" . "Cikgu kencing berdiri, anak murid kencing belari" itulah yang saya dapat gambarkan kepada pemimpin PAS yang pernah ditangkap khalwat. Ya lah kalau pemimpin tu dah perangai macam setan dah tentu perangai anak buahnya macam Iblis.
Judi:-
Masih banyak pusat judi haram berleluasa di Kota Bharu, kerajaan negeri perlu mengambil serius perkara ini jangan asyik nak buat ceramah sahaja. Kuatkuasakan undang-undang perhebatkan lagi usaha-usaha memerangi perjudian. Kalau setakat bercakap sahaja tiada guna kerana budak tadika pun boleh bercakap. Buat sesuatu perkara biarlah dengan serius jangan sekadar nak popular dan nak pancing undi sahaja. PilihanRaya tu sebahagian daripada orang yang ingin kebendaan boleh lupakan sengketa politik tu dan cari jalan penyelesaian.
Mat Rempit:-
Mat rempit bermaharajalela di Kota Bharu, secara automatisnya banyak kes-kes jenayah dan rogol akan berlaku. Cari jalan supaya permasalahan ini dapat dibendung. Beri pendidikan yang sebetulnya kepada Mat Rempit jangan asyik nak 'menunding jari' sahaja. Sebelum nak kata kat orang tu, tengok kat kawasan sendiri dulu jangan nanti "Kuman seberang laut boleh nampak, gajah kat depan mata tak nampak".
Premis Arak:
Masih banyak premis-premis menjual arak beroperasi. Adakah layak Kota Bharu digelar Bandaraya Islam. Bagi penulis kalau nak jadi Islam kena betul-betullah islam janganlah jadi Islam kerana politik sahaja. Penulis ingin memberi contoh, Kalau anda betul-betul beragama Islam adakah anda akan minum arak? Anda tentu ada jawapanya.
Penyalahgunaan Kuasa:
Bagi pemimpin-pemimpin kerajaan negeri hentikan penyalahgunaan kuasa kerana ia akan meruntuhkan kerajaan pimpinan anda.
Penyalahgunaan Dadah:
Kurangkan bilangan penagih dadah di Kota Bharu tidak kiralah dadah konvesional ataupun dadah generasi baru seperti Pil Kuda. Dengan mengurangkan bilangan penagih dadah sekaligus ia akan mengurangkan bilangan kes-kes jenayah di bandar ini. Jangan asyik nak salahkan kerajaan persekutuan sahaja kerana itu adalah perangai budak-budak. Kenapa saya kata itu perangai budak-budak? Jawapanya mudah dalam ramai budak-budak tengah asyik bermain tiba-tiba pintu tingkap rumah anda pecah. Anda pun keluar bertanya Siapa yang buat ni" pasti mereka saling tuding-menunding antara satu sama lain sebab itulah saya kata perangai macam budak-budak.
Penulis merasakan setakat ini sahaja pandangan penulis pada hari ini. Semoga anda semua mengambil ikhtibar dari tulisan ini.

0 comments: