Tuesday, November 24, 2009

BANJIR di Kota Bharu Kian Pulih...



KOTA BHARU 24 November (Warkah Timur) - Banjir yang melanda beberapa tempat di Kota Bharu, Kelantan sudah beransur pulih apabila bacaan paras air Sungai Kelantan di Jeti Kastam mencatatkan penurunan petang tadi.

Untuk rekod bacaan paras air Sungai Kelantan di Jeti Kastam pada pukul 6.01 petang tadi menunjukkan pada bacaan 5.10 meter, biarpun masih di atas paras bahaya tetapi apabila melihat perubahan yang semakin menurut dari bacaan yang dicatatkan pada tengahari tadi di mana bacaanya adalah 5.21 pada pukul 12 tengahari tadi.

Penduduk sekitar kawasan yang selalu digenangi air boleh merujuk kepada trend graph yang disediakan oleh Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) di http://infobanjir.water.gov.my/wl_chart_scatter.cfm?state=KEL&station_id=52.

Sebelum ini beberapa kawasan di dalam daerah Kota Bharu yang digenangi air antaranya ialah Kg. Sungai Bodor, Kg. Atas Paloh, Kawasan berdekatan dengan Muzium Perang Kelantan, Lorong Che Mat Baba, Kg. Paya Purnama, Pantai Cahaya Bulan dan Banggol.

Dengan berita terbaru ini mungkin penduduk di sekitar Kota Bharu yang digenangi air banjir bolehlah menarik nafas lega kerana dijangka air banjir akan surut sepenuhnya menjelang Tengahari besok.

0 comments: